Stefani biedt patiënten een leefstijlconsult om diabetes type 2 aan te pakken. René stuurt zijn patiënten regelmatig een mailing met informatie van hun apotheek. En Jozianne stelt meer open vragen aan haar patiënten. Door hun verhalen op deze pagina te delen, kunnen collega’s geïnspireerd en gemotiveerd raken om ook met thema’s als preventie, zichtbaarheid of duurzaamheid aan de slag te gaan. Ook uw verhaal delen op deze plek? Stuur een mail naar communicatie@knmp.nl.
Consultvoering

Geen standaardpraatje, maar open vragen stellen
Consultvoering is de nieuwe manier om een zorgrelatie op te bouwen met de patiënt. Door niet langer een standaardpraatje te houden maar open vragen te stellen, kan veel beter worden ingespeeld op diens behoeften, wat de zorg ten goede komt. “Het werk is er leuker op geworden en de patiënt voelt zich serieus genomen.”
Duurzaamheid
Farmacogenetica

Apotheker kan met farmacogenetica het verschil maken voor de patiënt
Apotheek Asten heeft inmiddels zeven jaar ervaring met een farmacogenetisch consult voor patiënten met ernstige bijwerkingen of een lage respons. Volgens apotheker Ineke van Woerkom is genotypering essentieel voor veilig medicijngebruik, maar ze ziet nog te weinig apothekers het oppakken. “Farmacogenetica moet een vast onderdeel zijn in de apotheek, want hiermee kunnen we veel betekenen voor patiënten.”
Preventie

Gezondheidsbevordering in de wijk
Stefani Khdeer-Erceg is tweede apotheker bij Service Apotheek Sorghvliet in Veendam. De wijk Sorghvliet heeft zich aangesloten bij 2diabeat; een initiatief waarin lokale professionals en bewoners samenwerken aan gezondheidsbevordering in hun wijk of dorp. "Door de juiste leefstijlmaatregelen kun je in veel gevallen diabetes type 2 en de nare gevolgen van deze ziekte voorkomen."
Regionalisering

‘Door mailings raken patiënten beter betrokken bij hun behandeling’
Zo’n 18.000 Enschedese patiënten krijgen regelmatig een mailing met informatie van hun apotheek. Doel hiervan is ze voor te lichten en te motiveren zelf meer de regie te nemen over hun behandeling. Het brede bereik van digitale communicatie heeft voordelen, meent apotheker René Dull. “Zo leveren we ook goede zorg aan mensen die minder vaak in de apotheek komen.”
Zichtbaarheid

Vertel ook úw verhaal
Bent u apotheker en wilt u hier ook een mooi voorbeeld delen? Stuur dan een e-mail naar communicatie@knmp.nl.