Een farmaceutisch consult is een gesprek tussen de patiënt en de apotheker, waarin de zorgvraag van de patiënt wordt besproken. Het gesprek vindt plaats op basis van wederzijds vertrouwen en resulteert altijd in een gezamenlijk besluit. Dit besluit mondt veelal uit in een farmacotherapeutische behandeling volgens een behandelplan.
Achtergrond en teamtraining
KNMP-richtlijn Consultvoering
In de KNMP-richtlijn Consultvoering staan generieke aanbevelingen voor de opbouw en de uitvoering van een farmaceutisch consult die bij alle zorgvragen kunnen worden toegepast. Ook bevat de richtlijn aanvullende aanbevelingen voor consulten in specifieke situaties, zoals:
- de start van een behandeling met een uitsluitend Recept (UR)-geneesmiddel;
- vervolg of wijziging van een bestaande behandeling met een UR-geneesmiddel;
- vragen over zelfzorg.
Gesprekshulpen en feedbackformulieren
Video's consultvoering
Om de verschillen tussen de methode terhandstelling met begeleidingsgesprek en de methode consultvoering te duiden, zijn er twee video's ontwikkeld met openbaar apotheker Johan te Biesebeek. Daarnaast werken openbaar apotheker Marga van Weelden en haar team conform de methode consultvoering. In een video vertelt Marga erover: de aanleiding om met consultvoering te werken, de benodigde tijd, nascholing en het resultaat.
Documenten

Helpdesk Consultvoering geopend
Sinds de autorisatie van de Richtlijn Consultvoering in de zomer van 2021, heeft de KNMP verschillende acties uitgezet ter ondersteuning van de implementatie van de richtlijn.
Zo organiseerde het WSO bestuur in november 2021 een webinar, verscheen in februari een artikel in PW en wordt er hard gewerkt aan nieuwe video's waarin getoond wordt hoe een apotheker een consult kan voeren.
Vanaf nu is er ook een helpdesk waar u als apotheker welkom bent met al uw vragen omtrend Consultvoering:
Anneke Geusgens 070-3737366
Ingrid Mogge 070-3737313