Eén van de methodes die apothekers kunnen inzetten bij informatievoorziening en communicatie is de terugvraagmethode.
Met de terugvraagmethode wordt gecheckt of de gegeven informatie goed is overgekomen, begrepen en onthouden. Dit wordt gedaan door de patiënt te vragen om in eigen woorden te vertellen wat zojuist besproken is. Hierna kan, indien nodig, de gegeven informatie worden bijgesteld of aangevuld. Belangrijk is dat de vraag vanuit de zorgverlener wordt gesteld, bijvoorbeeld ‘Ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd, wat gaat u thuis doen?’. Het is van belang dat de patiënt zich niet gecontroleerd voelt. De terugvraagmethode is generiek toepasbaar in alle consulten en voor iedere patiënt.
De terugvraagmethode is één van de therapietrouwinterventies van het Make-It consortium die in de proeftuin Utrecht is toegepast.
Check-back
Naast de terugvraagmethode (waar het initiatief ligt bij de zorgverlener) bestaat ook de check-back: de patiënt vat zelf de gegeven informatie samen en checkt bij de zorgverlener of hij dit juist heeft begrepen. Deze methode zal vooral toegepast worden door meer gezondheidsvaardige patiënten.