Na een jarenlange daling is het aantal klachten over zorgverzekeraars vorig jaar met 4,4% toegenomen ten opzichte van 2022. Opvallend was de stijging van het aantal klachten over mondzorg aan het begin van het jaar. Dat blijkt uit jaarcijfers van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).
In totaal heeft de SKGZ in het afgelopen jaar 2290 klachten ontvangen over zorgverzekeringen. De stijging van het aantal klachten over mondzorg betrof vooral de vraag of iets wel of niet onder de tandongevallenverzekering viel.
Volgens de SKGZ blijft het aantal klachten over plastische chirurgie hoog, zeker in verhouding tot de omvang van het specialisme. De klachten lijken, volgens de stichting, voort te komen uit te rooskleurige verwachtingen over de hoogte van de vergoeding.
Verder maakt de SKGZ zich zorgen over de financieel kwetsbaren die betalingsachterstanden oplopen bij de zorgverzekeraar en in de schulden raken.
Bemiddeling
In 2023 kon 86% van de behandelbare zaken via bemiddeling worden opgelost, en de waardering voor de manier waarop dat gebeurt stijgt, aldus de SKGZ. Het hoge bemiddelpercentage is mede te danken aan de inzet van de Ombudsman Zorgverzekeringen, die samen met betrokken partijen naar tevredenheid (69%) een oplossing probeert te vinden voor een klacht. Het aantal zaken dat aan de geschillencommissie werd voorgelegd, daalde met 15%.