Apotheek.nl is de publiekswebsite van alle apothekers in Nederland. De website bevat onder meer 297 medicijnvideo’s, ruim 1400 medicijnteksten en verschillende instructievideo’s in vier talen. Alle informatie wordt dagelijks up-to-date gehouden door apothekers. Busra Akbulut, Joanne Gouda Quint en Willemien Feenstra vertellen hoe zij de medicijnwebsite inzetten voor hun werk.
Op het Deltion College in Zwolle, waar Willemien Feenstra lesgeeft, wordt de medicijnwebsite Apotheek.nl veelvuldig ingezet. ‘Apotheek.nl is verweven met de hele opleiding. De site wordt vooral gebruikt als naslagwerk voor de studenten. Wanneer zij medicijninformatie moeten opzoeken, gebruiken ze de KNMP Kennisbank, maar soms vinden ze dat lastig qua taalgebruik. Op Apotheek.nl kijken ze dan voor de uitleg die hier in begrijpelijke taal te vinden is. Met Apotheek.nl leren onze studenten als het ware wat op de Kennisbank staat.’
Makkelijke taal
De begrijpelijke taal is ook voor Busra Akbulut, farmaceutisch manager bij Apotheek MCH Lijnbaan in Den Haag (zie foto), de reden om patiënten op de medicijnteksten op Apotheek.nl te wijzen. ‘De bijsluiter is voor veel patiënten lastig. Er staat veel tekst in, in een klein lettertype. Daarnaast zijn niet alle woorden en zinnen duidelijk voor hen. Daarom wijs ik patiënten aan de balie op de medicijnteksten van Apotheek.nl. Die zijn in een makkelijk te begrijpen taal geschreven en het is mogelijk om het lettertype te vergroten of de tekst te laten voorlezen.’
Willemien: ‘‘We leren de studenten aan om bij patiëntgesprekken aan te geven dat patiënten altijd naar de apotheek kunnen bellen, maar ook dat zij op Apotheek.nl kunnen kijken.’
Printen en mailen
Joanne Gouda Quint, apothekersassistent bij Apotheek Altena in Woudrichem: ‘Als ik patiënten op medicijnteksten wijs, dan print ik deze helemaal of gedeeltelijk uit en geef deze mee. Bijvoorbeeld de teksten over schurft. Via de website kunnen teksten ook snel worden geprint.’ Busra: ‘Ook de optie om teksten direct naar patiënten te mailen, is heel fijn.’
Studenten verwijzen patiënten niet alleen naar de medicijnteksten, ook worden ze gewezen op de medicijn- en instructievideo’s, zegt Willemien. ‘Bijvoorbeeld wanneer een patiënt voor de eerste keer een inhalatiemedicijn meekrijgt, verwijzen de studenten naar de instructievideo over inhaleren.’
Ook Busra wijst aan de balie op de instructievideo’s. ‘Wij verstrekken middelen die alleen bij poliklinische apotheken te verkrijgen zijn. Aan de balie geven we bij de uitgifte dan ook direct een instructie. Toch is het soms fijner om ook een video te laten zien, zoals bij het toedienen van een injectie. Het is namelijk niet altijd mogelijk een injectie helemaal voor te doen. Bovendien kan de patiënt de video achteraf thuis nog eens bekijken.’
Tijdsbesparing
Voor Joanne zorgt Apotheek.nl ook voor tijdsbesparing. ‘Als een patiënt aan de telefoon vragen heeft, kan ik door de duidelijke websitestructuur en kopjes snel een antwoord vinden op Apotheek.nl. Bijvoorbeeld of een medicijn tijdens de zwangerschap gebruikt kan worden.’
Willemien: ‘Ik gebruik Apotheek.nl ook bij het voorbereiden van mijn lessen. De website helpt om het taalgebruik aan de studenten aan te passen. Daarnaast zijn onder andere de rijvaardigheidsadviezen makkelijk in één overzicht te vinden. Ideaal om mijn studenten daarnaar te verwijzen, zodat ze deze informatie weten te vinden en deze kunnen delen met patiënten.’
Gebruiksvriendelijk
‘De belangrijkste reden dat ik Apotheek.nl inzet? De betrouwbaarheid van de website’, concludeert Willemien. Busra vult aan: ‘De website is makkelijk te begrijpen en biedt veel informatie en video’s. Ook biedt Apotheek.nl mooie opties, zoals een voorleesfunctie en de mogelijkheid om informatie te delen met patiënten.’
Auteur: Anouchka van Breugel