Met een derde ronde van de campagne ‘Op is geen optie’ vraagt de KNMP opnieuw aandacht voor de inzet van apothekers bij geneesmiddelentekorten. De campagne is live in de maand oktober, waarbij er de eerste twee weken ook radiospots zijn te horen.
De campagne laat zien hoe apothekers zich dagelijks inzetten om patiënten te helpen bij het vinden van een passend alternatief wanneer een geneesmiddel (tijdelijk) niet beschikbaar is. Daarmee onderstreept de KNMP het maatschappelijke belang van apothekers in het waarborgen van medicatieveiligheid en de continuïteit van zorg.
De video die centraal staat in de campagne, wordt vertoond op platforms als Videoland, RTL.nl, HBO Max, SkyShowTime en Disney+. Daarnaast verschijnen advertenties op sociale media zoals Instagram, TikTok, Facebook en YouTube. Ook zijn van 1 tot en met 10 oktober 2025 radiospots te horen op Skyradio, Slam!, Radio 538, 100%NL, Radio 10 en de regionale omroepen.
Oproep: doe actief mee
Net als in eerdere rondes dit jaar wordt de campagne ondersteund met online en offline communicatiemiddelen, waaronder social media-uitingen, en posters en narrowcasts voor in de apotheek. Apothekers kunnen deze materialen gebruiken om patiënten te informeren over wat zij achter de schermen doen voor de patiënt als hun geneesmiddel niet leverbaar is. De KNMP roept apothekers op om tijdens de derde ronde wederom actief mee te doen en gebruik te maken van de beschikbare campagnematerialen.