Petra Honing van de Lombok Apotheek in Utrecht begeleidt al jaren met veel plezier en toewijding apothekersassistenten in opleiding en vindt dat alle apotheken stagiaires zouden moeten aannemen. ‘Iedereen klaagt over personeelstekorten, maar vervolgens willen ze niks doen.’
‘Elke apotheek zou stagiaires moeten aannemen en begeleiden, dan zou het tekort aan apothekersassistenten al snel een stuk minder zijn’, vindt Petra Honing, apothekersassistent bij de Lombok Apotheek in Utrecht. Zelf begeleidt ze al zo’n acht jaar assistenten in opleiding. ‘Iedereen klaagt over het tekort aan apothekersassistenten maar vervolgens wil niemand een stagiaire in de apotheek.’
Toen ze in juni werd gebeld door ROC Midden Nederland dat er een apothekersassistent in opleiding was die nergens terecht kon voor haar stage, reageerde Petra positief. ‘Het bleek om een super gemotiveerde dame met een beperking te gaan die extra begeleiding nodig had. Samen met een casemanager is er nu een re-integratietraject gestart. Dat is voor mij helemaal nieuw, maar ik ben heel blij dat we dit voor haar kunnen doen!’
Al bijna 20 jaar is Petra Honing apothekersassistent. ‘In hart en nieren’, zegt ze zelf. Naast haar dagelijkse werk als apothekersassistent is ze ook de PA van de apotheker. ‘Ik probeer hem zoveel mogelijk werk uit handen te nemen. Door moeilijke gesprekken te voeren met patiënten, klachten af te handelen en een deel van de administratie te doen.’
Korte lijntjes
Dat het begeleiden van stagiaires niet altijd even gemakkelijk is, weet Petra maar al te goed. ‘Soms doe je je uiterste best maar lukt het gewoon niet. Ik heb meegemaakt dat we een stagiaire hebben geadviseerd te stoppen met de opleiding omdat het echt niet meer ging. Er was sprake van een taalbarrière en de opleiding bleek te hoog gegrepen voor haar. Het was een moeilijke beslissing, maar ik vind wel dat je dit soort dingen moet kunnen en durven zeggen.’
Wat voor de begeleiding van studenten belangrijk is, is dat er een goede samenwerking is met de school, vindt Petra. ‘Gelukkig hebben we korte lijntjes met ROC Midden Nederland. Je kunt hen altijd appen of mailen als er vragen zijn en krijgt snel een reactie.’
De praktijkopdrachten die een stagiaire moet uitvoeren in de apotheek sluiten altijd precies aan op de lesstof van dat moment. ‘Zo kunnen we aan het begin van een nieuw lesblok samen een planning maken voor de praktijkopdrachten.’
Beginnen bij het begin
Petra vindt het belangrijk dat apothekersassistenten in opleiding alle processen van de apotheek leren kennen. ‘Daarom beginnen ze bij ons bij de afdeling logistiek. Veel apotheken laten de stagiaire meteen aan de balie staan, maar daar zijn ze in het beginstadium nog helemaal niet aan toe. Ze beschikken nog niet over alle kennis om patiënten goed te kunnen helpen, en te kunnen informeren over bijvoorbeeld bestellingen en naleveringen. Pas als ze dat allemaal onder de knie hebben kun je een stagiaire aan de balie laten oefenen.’
Motiveren
Studenten motiveren is een cruciaal onderdeel van de begeleiding in de apotheek, meent Petra. ‘Het belangrijkste is om te laten zien dat je altijd beschikbaar bent voor vragen. Dat de deur altijd open staat.’
‘Soms komt het voor dat een stagiaire haar opdracht niet afkrijgt, meestal door gebrek aan tijd. Ik bied dan aan om een uurtje even helemaal apart te gaan zitten om ongestoord de opdrachten te kunnen maken en afronden.’
Doorleren
Regelmatig komen er ook stagiaires die het liefst willen doorleren. ‘Vaak gaan ze dan door voor farmakunde, omdat ze voor farmaceutisch consulent eerst werkervaring opgedaan moeten hebben in de apotheek. Als reden wordt vaak gegeven dat ze toch graag een hbo-niveau willen halen.’
Toch probeert Petra ze enthousiast te maken voor het vak van apothekersassistent. ‘Het behalen van een diploma is niet meteen het einde, je kunt daarna nog zoveel kanten op! Je kunt specialiseren in allerlei gebieden zoals psychische aandoeningen of longaandoeningen. Er is echt nog genoeg mogelijk.’
Nascholingen
Het begeleiden van stagiaires heeft ook een meerwaarde voor haarzelf, zegt Petra Honing. ‘Je krijgt er namelijk ook punten voor als je kwaliteitsgeregistreerd bent bij KABIZ.’ Voor haar persoonlijke ontwikkeling leest ze ook veel vakliteratuur – ‘ik noem mezelf wel eens een vakidioot, ik ben heel leergierig’- en ze heeft een BedrijfsOpleidingsPlan (BOP) geschreven.
‘In dit plan is opgenomen dat voor december 2026 alle apothekersassistenten kwaliteitsgeregistreerd moeten zijn en dus ook voldoende punten moeten halen door het volgen van nascholingen. Dit willen we graag in de apotheek, om zo een nog betere kwaliteit van zorg te kunnen leveren aan onze patiënten.’
Auteur: Linda Middelkoop