KNMP in de media

13 september: Patiënten worden steeds agressiever aan de balie van de apotheker (RTV Oost)
Apotheker Rikie Elling vertelt in Overijssel Vandaag hoe lastig het is om haar klanten nog tevreden te houden. Steeds vaker kan ze niet meer de gewenste medicijnen leveren.
7 september: Apothekers in regio hebben last van agressie (De Stentor)
Driekwart van de baliemedewerkers in apotheken krijgt dagelijks te maken met agressief gedrag als er medicijnen niet beschikbaar zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van apothekersorganisatie KNMP. In apotheek Meindersma in Deventer volgde het personeel zelfs een agressietraining om te leren omgaan met boze, agressieve patiënten.
6 september: Agressie in de apotheek (Wekker-Wakker, Omroep Max)
De spanning loopt geregeld hoog op in apotheken. Iedere dag krijgen tienduizenden mensen te horen dat hun medicijn niet leverbaar is en dat levert behoorlijk wat spanningen op. We praten hierover met de directeur van apothekersorganisatie KNMP Léon Tinke.
5 september: Agressie in apotheek door medicijntekort (AD.nl)
Dreigen, schreeuwen, schelden en spugen. Baliemedewerkers in apotheken krijgen er iedere dag mee te maken. Driekwart van de apothekersassistenten krijgt dagelijks klachten van patiënten als er medicijnen niet beschikbaar zijn.
5 september: 'Agressie in apotheek door medicijntekort' (Parool.nl)
Een op de vier apothekersassistenten krijgt te maken met klanten die agressief worden. Een van de oorzaken van de agressie zou zijn dat bepaalde geneesmiddelen niet beschikbaar zijn.
5 september: Toenemende agressie in apotheken door medicijntekort (Metronieuws.nl)
Tekorten aan medicijnen leiden tot meer en meer agressie in de apotheek.
5 september: Steeds meer agressie tegen apothekers door medicijntekort (Nieuwsuur)
Iedere dag krijgen tienduizenden patiënten in de apotheek te horen dat het medicijn dat ze komen halen niet leverbaar is. Die tekorten leiden regelmatig tot agressie aan de balie: schelden, spugen, gooien met medicijnen en zelfs fysieke bedreigingen.
5 september: Dreigen, schreeuwen en spugen: agressie in de apotheek door medicijntekort (RTLNieuws)
In een op de vier apotheken krijgen baliemedewerkers weleens te maken met klanten die agressief worden als een bepaald geneesmiddel niet beschikbaar is.
5 september: Agressie in de apotheek door medicijntekort (Telegraaf.nl)
In een op de vier apotheken krijgen baliemedewerkers te maken met klanten die agressief worden wanneer een bepaald geneesmiddel niet beschikbaar is.
12 augustus: Apotheker baalt van gekibbel aan balie (Brabants Dagblad)
Ze maken het bijna dagelijks mee: felle discussies aan de balie. Patiënten die medicijn A willen, maar toch genoegen moeten nemen met medicijn B. Diederik Bolhuis en Jan Andeweg, beiden apotheker in Rosmalen, zijn er wel een beetje klaar mee.
6 augustus: Apotheker krijgt wind van voren vanwege medicijnbeleid zorgverzekeraars (Tubantia)
Alleen het goedkoopste geneesmiddel wordt vergoed, tenzij de duurdere variant noodzaak is. De zorgverzekeraars zijn met dat beleid doorgeschoten, vindt apotheker Allard Bom. Het levert hem veel boze patiënten op. Het is zo ver doorgeschoten dat apotheekmedewerkers eronder gebukt gaan. Heftige discussies, ruzie en een enkele keer zelfs agressie valt hen ten deel als patiënten voor de zoveelste keer andere dan hun vertrouwde medicatie meekrijgen.
8 augustus: Laaggeletterdheid en medicatiegebruik (L1 Radio)
Laaggeletterden lopen risico bij medicijngebruik. Wat als je de bijsluiter niet kan lezen? Ellen Willemsen van apotheek Schoepp Mosae Forum geeft uitleg.
3 augustus: Apothekers tegen wisselen medicijnen: 'Niet spotten met gezondheid mensen' (BNR Nieuwsradio)
Apothekers eisen actie van zorgverzekeraars om te voorkomen dat patiënten niet continu van medicijn hoeven te wisselen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan een half miljoen hartpatiënten lichamelijke problemen kreeg, nadat ze moesten overstappen naar andere medicijnen. Directeur KNMP Léon Tinke geeft zijn reactie.
2 augustus: Expositie over veilig medicijngebruik (RTV Maastricht)
Op de tweede afdeling van het Centre Céramique is deze maand een tentoonstelling ingericht over veilig medicijngebruik. 1 op de 9 patiënten heeft namelijk moeite met het lezen van de informatie op het etiket of in de bijsluiter, omdat ze laaggeletterd zijn.
29 juli: De apotheek als stamkroeg (NRC.nl)
De apotheek van Sonja Keizers in Den Haag verstrekt meer dan alleen pillen. Praten en persoonlijk contact zijn belangrijk.
26 juli: Apotheker: ‘Vermaal nooit zomaar medicijnen’ (Nursing)
Vermaal nooit medicijnen om ze zo gemakkelijker te kunnen toedienen aan patiënten met een sonde of met slikproblemen. Dat zegt apotheker Annemieke Horikx in Nursing juli-augustus.
Hoe je de overdracht verbetert (Trans)
Een voorwaarde voor medicatieveiligheid en goede zorg is een goede overdracht tussen zorgprofessionals over een patiënt, bijvoorbeeld tussen een apotheker en een huisarts, of een apotheker en een medisch specialist. Apotheker Inge Stollman en huisarts Mariska de Vroomen vertellen over hun nauwe samenwerking in Trans, het nieuwsblad van de Stichting Transmurale Zorg in Den Haag.
14 juli: Waarom deze apotheker nog niet zonder fax kan (Smarthealth)
Apothekers zouden het liefst alle recepten elektronisch ontvangen in het eigen systeem. In de praktijk ontvangt apotheker Jaap Dik elke dag gemiddeld 50 gefaxte recepten en ontslagoverzichten van ziekenhuizen en is daar veel tijd aan kwijt. Zelfs als het ziekenhuis is aangesloten op het LSP blijft de fax onmisbaar.
7 juli: Tekort aan pijnstillers voor operaties (EenVandaag)
Er is een tekort aan pijnstillers in Nederlandse ziekenhuizen. Deze middelen worden onder meer gebruikt tijdens operaties. De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuisapothekers (NVZA) en de Nederlandse Vereniging van Anesthesiologen (NVA) uitten in EenVandaag hun zorgen over deze tekorten.
29 juni: Meer vraag voor goede uitwisseling medicatiegegevens voor ouderen (Nationale Zorggids)
Een goede uitwisseling van medicatiegegevens kan in sommige gevallen iemands leven redden. Ouderenorganisaties Unie KBO en de koepel van apothekers (KNMP) pleiten daarom voor meer aandacht voor de uitwisseling van belangrijke medische informatie van patiënten.

Contact

KNMP
Maandag t/m vrijdag 09:00 - 17:00 uur

(070) 373 73 73 communicatie@knmp.nl