KNMP-standpunt contant betalen

Een overzicht van constateringen van de KNMP over cash betalen in de apotheek: het standpunt 'Goede zorg en gezond verstand'. Het standpunt is aangevuld met informatie van de overheid.
  • De KNMP constateert dat contante betalingen in de apotheek minder vaak aan de orde zijn. Enerzijds omdat veel afrekeningen via de zorgverzekeraar lopen, anderzijds omdat patiënten minder vaak met contant geld willen betalen.
  • De KNMP stelt ook vast dat de veiligheid van het apotheekteam wordt bevorderd indien er geen of weinig cash geld aanwezig is in de apotheek.
  • De KNMP kan haar leden niet verplicht stellen een bepaald betaalsysteem te hanteren, want dit behoort tot de individuele bedrijfsvoering van de eigenaar van de apotheek.


De overheid onderschrijft dit. Zie onderstaande informatie.

Informatie van de overheid

Kan ik met een wettig betaalmiddel overal betalen?

De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een ondernemer/winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

Contant geld weigeren

Een winkelier bepaalt zelf welke betaalmiddelen hij accepteert. Twee voorbeelden:

  • Een houder van een benzinepomp weigert biljetten van € 100,- voor de veiligheid.
  • Een supermarkt accepteert bepaalde munten, zoals 1 en 2 eurocenten, niet bij contante betaling omdat het geldbedrag wordt afgerond.
Lees meer

Goede zorg en gezond verstand

De KNMP bevordert een optimale farmaceutische patiëntenzorg door apothekers. De toegang van de farmaceutische patiëntenzorg speelt hierbij een belangrijke rol en vandaar dat de KNMP er vanuit gaat dat de leden altijd het gezonde verstand gebruiken en in voorkomende gevallen te zoeken naar een creatieve oplossing.

Contact

KNMP
Maandag t/m vrijdag 09:00 - 17:00 uur

(070) 373 73 73 communicatie@knmp.nl