Toestemming van de patiënt voor LSP

Het delen van medicatiegegevens mag alleen met toestemming van de patiënt (opt-in). De toestemming van de patiënt is nodig voor iedere manier waarop u uitwisselt, bijvoorbeeld via het LSP of binnen het cluster. Toestemming vragen aan de patiënt om zijn of haar medicatiegegevens te delen, blijkt niet altijd eenvoudig.

Voorbeelden en tips hoe andere apotheken dat doen helpen daarbij.

Toestemming vragen: zo doet u het goed 

Met de onderstaande 3 stappen vraagt u op de juiste manier toestemming.

1. Informeer de patiënt

Maak voor het informeren van de patiënt gebruik van de gratis te bestellen informatie van VZVZ. Deze voldoen aan alle eisen.

Bestel de materialen via de VZVZ-website

Het CBP verlangt dat u de informatie daadwerkelijk aan de patiënt verstrekt. Folders alleen neerleggen of alleen aanbieden in een folderrek of op uw website is onvoldoende. Ook is het zaak dat de patiënt beseft dat hij de toestemming te allen tijde weer kan intrekken.

2. Vraag de patiënt om toestemming

U kunt uw patiënten mondeling en schriftelijk om toestemming vragen. Bij schriftelijke toestemming maakt u gebruik van het vernieuwde formulier van VZVZ. Dit formulier biedt nu ook ruimte voor de handtekening van de patiënt.

Naar het formulier

Wilt u de toestemmingsvraag mondeling stellen? Bekijk dan eens de onderstaande instructievideo: 'Hoe vraag je om toestemming?'

 

3. Registreer de toestemming

Nadat de patiënt toestemming geeft, registreert u dit bij voorkeur binnen 6 weken in uw apotheekinformatiesysteem. Onderstaande informatiekaarten beschrijven voor 3 systemen de registratiewijze:

Aposys Mira Pharmacom

Na verwerking van de toestemming in het informatiesysteem kunt u de gegevens aanmelden. De gegevens van de patiënt zijn dan op te vragen door andere zorgverleners in het kader van de behandeling.

De praktijk leert dat de meeste patiënten toestemming geven voor de uitwisseling van hun medische gegevens via het LSP. Bij het verwerken van een stapel formulieren bestaat het risico dat een patiënt die 'nee' heeft gezegd, onverhoopt wordt geregistreerd als iemand die wel toestemming gaf. Voorkom dit door de ‘nee’-formulieren op een aparte stapel leggen en verwerk ze op een ander moment. Het risico dat u onverhoopte fouten maakt is zo minimaal.

Tips bij toestemming vragen

Tips voor slimme en gezamenlijke opt-in

Er zijn talloze nuttige en praktische tips van andere apotheken voor slimme en gezamenlijke opt-in.

Lees verder

Meest gestelde vragen over het uitwisselen van medicatiegegevens

Wat mag u als apotheker wel en niet doen bij de uitwisseling van medicatiegegevens? De KNMP heeft de meest gestelde vragen over uitwisseling van medicatiegegevens en toestemming vragen op een rij gezet en beantwoord.

Lees verder

Toestemming vragen lastig?

Bekijk via onderstaande korte infoclips hoe collega’s het vragen van toestemming in hun apotheek aanpakken.  

Infoclip: Brigitte van Apotheek Duindorp geeft tips over het stellen van de vraag.



Infoclip: Marijke van Apotheek Het Oude Land vertelt over de organisatie in haar apotheek.



Infoclip: Marleen van Service apotheek de Wetering legt het belang voor het ziekenhuis uit.

Infoclip: Farzaana van BENU Apotheek Spangen vertelt wat zij doet als patiënten twijfelen om toestemming te geven.