Veelgestelde vragen uitvraag kwaliteitsindicatoren over 2020
Inlogcodes
Waarom heb ik de inlogcodes niet ontvangen? |
Op 5 april worden de inlogcodes verstuurd. Heeft de code u niet bereikt, neem dan contact op met Desan via kwaliteitsmonitor@desan.nl of 020-5207279. Zij kunnen aangeven naar welk adres de inlogcode is verzonden en zo nodig de code naar een ander mailadres sturen. |
Hoe verander ik het mailadres waar de inlogcodes naartoe gestuurd worden? |
Openbare apotheken, dienstapotheken en instellingsapotheken kunnen het juiste adres doorgeven aan leden@knmp.nl. Bij voorkeur ontvangt de KNMP een persoonlijk e-mailadres van de apotheker en geen info@ of algemeen mailadres van de apotheek. |
Invullen
Wanneer moet ik de indicatoren invullen? |
U vult de indicatoren in als de apotheek het gehele rapportagejaar open is geweest. Wanneer de apotheek pas in de loop van 20220 is geopend, hoeft u de indicatoren niet in te vullen. |
Waarom kom ik niet bij de hoofdstukken medicatieveiligheid, diabetes en GDV? |
Controleer of de pagina ‘apotheekgegevens’ en ‘kenmerken van de apotheek’ afgevinkt zijn. Het afvinken doet u door onder aan de pagina op de balk 'deze pagina als afgerond beschouwen' te klikken. Wanneer beide pagina’s zijn afgevinkt openen de pagina’s met domeinvragen zich. |
Wordt ingevulde informatie bewaard als ik tussentijds stop met invullen? |
Het is mogelijk tussentijds informatie te bewaren door de button ‘vragenlijst opslaan en afsluiten’ te gebruiken. De gegevens worden dan opgeslagen. |
Waarom kom ik de lijst niet meer in? |
Waarschijnlijk is de lijst verlaten zonder de gegevens op te slaan, zie hierboven. Wacht 15 minuten en probeer het opnieuw. |
Welk meetmoment gebruik ik bij het invullen van het aantal fte? |
Ga uit van de situatie zoals deze op het moment van invullen is. |
Indien er geen patiënten worden gevonden bij de indicatoren, vul ik dan een '0' in? |
U dient inderdaad overal een 0 in te vullen. De werkgroep die de indicatoren heeft opgesteld heeft deze – en de overige nieuwe procesaspecten – gedefinieerd om op termijn, met de nodige ICT-ondersteuning, de beschikbaarheid van informatie over onder meer relevante labwaarden in de apotheek te borgen. Aangezien deze ICT-ondersteuning er nog niet is en de KNMP u moet verzoeken om informatie handmatig uit uw systeem te halen, is de periode beperkt gehouden. Hierbij kan het voorkomen dat sommige apotheken voor een aspect geen patiënten vinden. Aangezien deze indicatoren alleen over deelperioden gaan, zijn deze niet geschikt om deel uit te maken van het openbare databestand. Zij zijn in eerste instantie voor uzelf. Daarom faciliteert de KNMP in samenwerking met de SFK ook informatie over patiënten voor de noemers van de resterende periode in 2020 (doorklikken op de tweede tabel, klikken op patiëntenaantallen = patiëntenoverzicht). U kunt desgewenst alsnog de beschikbaarheid van deze informatie achterhalen. Dat hoeft u echter niet te rapporteren in de enquête. Met uw toestemming gaan uw scores wel naar IGJ. IGJ heeft jarenlange ervaring met het duiden van indicatorscores en is zich ook ervan bewust dat het hier om een steekproef gaat, die bij sommige apotheken geen patiënten oplevert in de gekozen periode. |
Door SFK voorberekende indicatoren invullen
Waarom werkt de link naar de SFK-rapportage KISS Kwaliteitsindicatoren 2020 niet? |
Indien de link naar de SFK-rapportage vanuit de enquête niet direct werkt, kunt u:
Als u problemen blijft houden om de SFK rapportage te benaderen, neemt u dan contact op met de SFK helpdesk via helpdesk@sfk.nl. |
Waarom zie ik de SFK-gegevens niet automatisch in de enquête? |
Via de website van de SFK kunt u uw scores op de indicatoren terugvinden in de rapportage KISS Kwaliteitsindicatoren 2020. Vanuit de rapportage kunt u uw scores doorzetten zodat ze ingespoeld worden in de enquête. Deze gegevens zijn de volgende dag zichtbaar in de enquête. |
Ik heb mijn SFK-gegevens doorgezet maar ik zie ze niet staan in de enquête. Hoe kan dat? |
Als u vandaag uw SFK-gegevens heeft doorgezet, is deze informatie de volgende dag pas zichtbaar in de enquête. Als u dan uw gegevens niet ziet staan in de online enquête, kan dat zijn omdat u de enquête de vorige dag niet heeft opgeslagen en afgesloten. Zolang u de enquête heeft openstaan, worden de SFK-gegevens hierin niet verwerkt. Als u de enquête opslaat en afsluit (optie 'vragenlijst opslaan en afsluiten’), worden de doorgezette gegevens alsnog verwerkt. |
Ik zit in een maatschap/cluster van openbaar apotheken. Hoe lever ik indicatoren hiervoor aan? |
Voor de indicatoren die met behulp van SFK-data worden berekend, is het mogelijk om naast de gegevens van de apotheek, gegevens van een cluster van apotheken aan te leveren. In de eerste plaats moet u in dat geval als cluster bekend zijn bij de SFK. Dit kunt u controleren door in de rapportage KISS Kwaliteitsindicatoren 2020 met behulp van het keuzemenu te wisselen van apotheek naar cluster, indien van toepassing. Twijfelt u of wilt u een cluster gaan vormen, neem dan contact op met de SFK via helpdesk@sfk.nl. Vervolgens dienen alle apotheken uit de maatschap/cluster met naam en emailadres bekend te zijn bij Desan. Neem hiervoor contact op met Desan via kwaliteitsmonitor@desan.nl of 020-5207279. Als u zowel uw individuele als clustergegevens wilt aanleveren, dan dient u voor iedere apotheek van het cluster de enquête 2 keer door te sturen aan DESAN, te weten: 1. de eigen apotheekuitkomsten naar de online enquête van DESAN; |
Afsluiten en versturen
Waarom kan ik de lijst niet afsluiten? |
Controleer eerst of u alle gewenste indicatoren heeft ingevuld. Vervolgens is het van belang om de enquête goed af te sluiten. Op de afsluitende pagina kunt u aanvinken dat u akkoord bent met het dataprotocol en kunt u toestemming geven voor het doorsturen van uw gegevens aan IGJ. Om af te sluiten dient u daarna aan te vinken dat de antwoorden definitief zijn. Na het afsluiten ontvangt u een bevestiging op het e-mailadres waar u de uitnodiging heeft ontvangen. |
Nog vragen? |
Neem contact op met Desan via kwaliteitsmonitor@desan.nl. |