- Actueel
- Patiëntenzorg
-
Geneesmiddelen
- Apotheekbereiding
- Geneesmiddelentekorten
- Geneesmiddelvervalsing
- Handleiding Geneesmiddelsubstitutie
- PrEP-medicatie
- Recalls
- Vragen en antwoorden over melatonine
- Zelfzorgmiddelen
- Geneesmiddelengebruik en hitte
- Vragen en antwoorden over paracetamol
- Vragen en antwoorden over recall metformine
- KNMP-standpunten ‘Gereedmaken COVID-19-vaccins’ en ‘Uitwisseling vaccinatiegegevens COVID-19’
- Laaggeletterden en migranten
-
Medicatiebewaking
- Farmacogenetica
- Handleiding Zorg Registratie Systeem
- KNMP-richtlijn Medicatiebewaking
- KNMP-standpunt biosimilars en follow-on non-biological complex drugs (NBCD’s)
- KNMP-voorschrift Basisinstellingen AIS
- Medicatiebeoordeling
- Medisch Farmaceutische Beslisregels (MFB's)
- Morbide obesitas en bariatrische chirurgie
- Reden van voorschrijven en labwaarden
- Therapietrouw
- Medicatieoverdracht
- Samenwerking
- Toekomstvisie 2025
- Verminderde nierfunctie
- Kwetsbare ouderen
-
Geneesmiddelen
- Praktijkvoering
- Producten
- Professie
- Farmacogenetica
- Handleiding Zorg Registratie Systeem
- KNMP-richtlijn Medicatiebewaking
- KNMP-standpunt biosimilars en follow-on non-biological complex drugs (NBCD’s)
- KNMP-voorschrift Basisinstellingen AIS
- Medicatiebeoordeling
- Medisch Farmaceutische Beslisregels (MFB's)
- Morbide obesitas en bariatrische chirurgie
- Reden van voorschrijven en labwaarden
- Therapietrouw
Therapietrouw bevorderen door communicatie
Motiverend uitleg geven tijdens uitgifte
Op deze manier geeft u motiverend uitleg tijdens de uitgifte:
- Sluit aan op wat de patiënt weet en wil weten, bijvoorbeeld over gebruik, indicatie en (bij)werking.
- Sluit aan bij het begripsniveau, de kennis en de behoefte van de patiënt.
- Beperk de informatiedichtheid en structureer de informatie. Gebruik voorbeelden en vergelijkingen.
- Observeer de luisteraar: ziet u zorgen, begrip?
- Herhaal de kernpunten, en stel een controlevraag. Leg uit waarom u een controlevraag stelt: ‘Ik heb u heel veel, misschien te veel, verteld. Omdat ik het belangrijk vind dat u de belangrijkste zaken heeft onthouden, wil ik dat samen met u checken.’
- Gebruik schriftelijke/visuele ondersteuning.
- Kondig aan wanneer er een tweede of vervolguitgifte (afspraak) volgt en geef aan wat de patiënt hierbij kan verwachten.
Aanbevelingen voor gesprek met mogelijk therapieontrouwe patiënt
Vermoedt u dat een patiënt therapieontrouw is? Gebruik dan deze tips:
- Begin, na de introductie, met een relatief eenvoudige vraag waar de patiënt het antwoord op zou moeten weten. Creëer een open sfeer: probeer niet veroordelend te zijn, maar uitnodigend en behulpzaam.
- Stel open vragen om zo problemen en belemmeringen te achterhalen.
- Probeer te achterhalen:
- wat de patiënt verwacht van de medicatie en of de patiënt het er wel mee eens is dat hij medicatie krijgt;
- welke zorgen en vragen de patiënt heeft;
- of de patiënt merkt dat het geneesmiddel werkt en hoe hij dat merkt;
- of het de patiënt lukt het innemen van de medicatie in te passen in de dagelijkse bezigheden;
- hoe vaak het voorkomt dat hij het middel vergeet in te nemen;
- wat de patiënt doet als hij het middel vergeet in te nemen;
- wat voor de patiënt een reden kan zijn om te stoppen met het geneesmiddel.
- Probeer bij problemen of onduidelijkheden niet direct met oplossingen en antwoorden te komen. Ziet de patiënt een probleem, heeft hij zelf een oplossing bedacht? Probeer u te verplaatsen in de patiënt.
- Vraag door. Dat kan soms simpel door een kernwoord uit de opmerking van de patiënt te herhalen: ‘Medicijnen zijn allemaal troep.’ ‘Troep?’
Contact
Bezoekadres KNMP:
Alexanderstraat 11
2514 JL Den Haag
Postadres KNMP:
Postbus 30460
2500 GL Den Haag