- Actueel
- Patiëntenzorg
-
Geneesmiddelen
- Apotheekbereiding
- Geneesmiddelentekorten
- Geneesmiddelvervalsing
- Handleiding Geneesmiddelsubstitutie
- Veelgestelde vragen over bloedglucosemeters
- Vragen en antwoorden over HCT
- Vragen en antwoorden over valsartan
- Zelfzorgmiddelen
- Geneesmiddelengebruik en hitte
- Recall ranitidine: omzettabel H2-antagonisten
- Recall ranitidine: omzettabel van ranitidine naar PPI's voor indicatie maagzuurremmers
- Vragen en antwoorden over ranitidine
- Laaggeletterden en migranten
- Medicatiebewaking
- Medicatieoverdracht
- Samenwerking
- Toekomstvisie
- Verminderde nierfunctie
- Kwetsbare ouderen
-
Geneesmiddelen
- Praktijkvoering
- Producten
- Professie
Best practice: Care2U
Doel / kernboodschap
Opname van de medicatiebeoordeling in de ketenzorg is verre te verkiezen boven de reguliere medicatiebeoordeling door de apotheker zonder georganiseerde follow-up. De medicatiebeoordeling als onderdeel van ketenzorg is een kwaliteitsimpuls voor de patiëntenzorg. Daarbij komt dat de apotheker eindelijk echt deel gaat uitmaken van het multidisciplinaire team zorgverleners.
Aan de slag
De apotheker bestudeert de patiëntgegevens in Care2U en het eigen apotheekinformatiesysteem. Hij voert een gesprek met de patiënt in de apotheek of bij de patiënt thuis: brengt ook de zelfzorgmiddelen in kaart en vraagt de patiënt naar zijn zorgen, verwachtingen en wensen rondom het geneesmiddelgebruik. Daarna analyseert de apotheker de verzamelde gegevens met een gestructureerde methode (STRIP-methode). Hij identificeert de farmacotherapie-gerelateerde problemen (FTP’s), rapporteert deze in Care2U, formuleert de adviezen en stuurt die via Care2U naar de huisarts.
Vervolgens komen apotheker, huisarts en praktijkondersteuner samen om deze adviezen door te nemen en vast te stellen welke aanpassingen moeten worden doorgevoerd. Ze bepalen wie dit bespreekt met de patiënt. De praktijkondersteuner noteert met vaste coderingen in Care2U welke adviezen wel of niet opgevolgd zijn.
Wat levert het op?
- Kwalitatief goede medicatiebeoordelingen
- Verbeterde medicatieveiligheid
- Verbeterde samenwerking in de keten
Aandachtspunten
- Het kost tijd en inspanning om een dergelijk complex nieuw zorgproces in de dagelijkse praktijk van apotheker en huisarts te implementeren.
- De lastigste knelpunten blijken de samenwerking, de ICT en het personeelstekort in de apotheek door de bezuinigingen in de afgelopen jaren.
Contactpersoon
- Apotheek SGE Strijp Eindhoven
In de media
Contact
Dirk Stobbe
Bij afwezigheid kunt u vragen achterlaten bij de helpdesk via (070) 37 37 271
Vorige en volgende in Best practices ouderenzorg:
Best practice: MantelBezorger Best practice: FarmabuddyContact
Bezoekadres KNMP:
Alexanderstraat 11
2514 JL Den Haag
Postadres KNMP:
Postbus 30460
2500 GL Den Haag