Uitvraag patiëntervaringsonderzoek ‘CQI Farmacie 2015’ gestart

15 januari 2015

De ‘CQI - Farmacie’ meet patiëntervaringen in de apotheek. Het onderzoek toont hoe patiënten de kwaliteit in uw apotheek waarderen en waar kansen voor verbetering liggen. Verzekeraars gebruiken de resultaten van de vragenlijst voor de contractering voor 2016. Patiënten kunnen de – aangepaste – vragenlijst tot juni 2015 online invullen.
Bekijk de vragenlijst

Aangepaste vragenlijst

Stichting Miletus paste de vragenlijst ‘Consumer Quality Index (CQI) Farmacie 2015’ in samenwerking met de KNMP en andere partijen aan. Op voorstel van de KNMP zijn er 3 vragen over etniciteit van de patiënt verwijderd. Ook  is er een dubbele vraag uitgehaald. De lijst bestaat nu uit 29 vragen over de kwaliteit van zorg. De vragen gaan over informatieverstrekking, bejegening, privacy, het bevorderen van juist medicijngebruik, begeleiding bij medicijngebruik en het patiëntendossier. Ook zijn er algemene vragen over de apotheek.

Uitvraag

De uitvraag van de vragenlijst duurt van januari 2015 tot juni 2015.

Instructie

Bekijk de werkinstructie voor de uitvraag

In bovenstaande werkinstructie bekijkt u de eisen voor de uitvraag. U leest hierin bijvoorbeeld dat er voor een betrouwbaar beeld minimaal 70 respondenten per apotheek nodig zijn. Ervaring leert dat hiervoor ongeveer 280 vragenlijsten uitgezet moeten worden.

Online afname

Voor de uitvoering van de CQI Farmacie sluit u een contract af met een CQI geaccrediteerd meetbureau. Omdat de uitvraag online zal gebeuren, moet het bureau minimaal een zogenoemde scope A en B-online accreditatie hebben van CIIO.

Bekijk de geaccrediteerde bureaus via de website van CIIO

Bekendmaking gegevens

Met de resultaten van dit onderzoek wordt een benchmark opgesteld. De resultaten worden per onderdeel van de vragenlijst (zoals informatieverstrekking of privacy) en per apotheek openbaar gemaakt. De KNMP informeert u tijdig over hoe en wanneer dit gebeurt.

Meer weten

Heeft u vragen over de CQI Farmacie 2015? Neem contact op met Inka Nanninga via inka.nanninga@knmp.nl of neem contact op via (070) 373 71 23.

 


Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: Patiëntenzorg