KNMP in Tijd voor Meldpunt!: ‘Vertrouw op professionals’

27 maart 2015

Vertrouw bij medische noodzaak op de professionaliteit van arts en apotheker. Dat is de reactie van de KNMP in de uitzending Tijd voor Meldpunt! over aflevering van een medicijn bij medische noodzaak.

Een patiënt kaartte bij het programma aan dat hij een specifiek middel niet zonder betaling vooraf kreeg afgeleverd, ook al had de specialist ‘medische noodzaak’ op het recept geschreven. De apotheker durfde het risico niet aan dat de verzekeraar de indicatie zou afkeuren en niet zou vergoeden.

KNMP-reactie voor uitzending Tijd voor Meldpunt! van Omroep MAX op vrijdag 27 maart 2015

"De KNMP gaat nooit in op individuele gevallen rond het verstrekken van medicijnen. Dat is een zaak tussen de patiënt en zijn apotheker. Inmiddels hebben wij gelukkig van de verzekeraar vernomen dat de zaak naar tevredenheid met de patiënt is opgelost.

Wel stelt de KNMP in zijn algemeenheid vast dat ‘medische noodzaak’ vaak onduidelijkheid oplevert. Artsen gaan ervan uit dat, indien zij ‘medische noodzaak’ op het recept zetten, dit voldoende is voor de vergoeding door de zorgverzekeraar. Dit is een misverstand.

Zorgverzekeraars beoordelen namelijk achteraf of zij het eens zijn met de medische noodzaak. Zo niet, dan blijft de apotheker zitten met de onbetaalde rekening. Dat komt regelmatig voor, en vormt voor apothekers een bedrijfsrisico.

De KNMP zou graag zien dat zorgverzekeraars hierin vertrouwen op de professionaliteit van de arts en de apotheker. Dat zorgt ervoor dat de patiënt de zorg krijgt die hij nodig heeft. En het voorkomt vervelende discussies aan de balie."

 

Bekijk de uitzending van Meldpunt

 


Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: Patiëntenzorg KNMP