KNMP start Meldpunt Medicijnkosten

4 juni 2015

Het Meldpunt Medicijnkosten signaleert klachten van patiënten over de vergoeding van medicijnen en hulpmiddelen. De KNMP lanceert het meldpunt op Apotheek.nl.
Direct naar het Meldpunt Medicijnkosten

Aanleiding voor de lancering zijn de dagelijkse discussies in de apotheek over de kosten en vergoeding van medicijnen. Apothekers kunnen hun patiënten nu vragen om via het Meldpunt Medicijnkosten op Apotheek.nl hun klacht te melden over kosten in de apotheek. Komend najaar brengt de KNMP de resultaten naar buiten. Met de uitkomsten wil de KNMP een bijdrage leveren aan transparante en begrijpelijke informatie voor het publiek.

Veel van de klachten en vragen aan de apotheekbalie gaan niet over het geneesmiddel, maar over de vergoeding. Deze vragen zijn te herleiden naar complexe regelgeving en polisvoorwaarden van zorgverzekeraars. Uitleg door het apotheekpersoneel stuit dikwijls op onbegrip.

Heisa in de apotheek

KNMP-voorzitter Gerben Klein Nulent: “Er is dagelijks heisa in de apotheek over medicijnkosten. Daardoor kunnen apothekers en hun assistenten hun werk niet goed doen. Een boze patiënt staat niet meer open voor uitleg over zijn medicijnen. Overheid en zorgverzekeraars moeten zich dat veel meer aantrekken.”

 

Vraag informatiekaartjes voor patiënten aan Hang een poster op in uw apotheek Download een slide voor uw apotheekdisplay Download beeld van het Meldpunt Medicijnkosten

 


Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: Patiëntenzorg KNMP