KNMP en Patiëntenfederatie Nederland stellen nieuwe klachtenregeling op

9 september 2016

De KNMP en Patiëntenfederatie Nederland (PN, voorheen NPCF) ontwikkelen samen de nieuwe klachten- en geschillenregeling openbare apotheken. Deze regeling vervangt per januari 2017 de huidige klachtenregeling openbare apotheken.

Volgens de wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (wkkgz) moeten zorgaanbieders per januari 2017 een klachten- en geschillenregeling bieden. De KNMP zorgt voor herziening van de regeling, zodat de leden voldoen aan deze nieuwe wetgeving. De regeling dient opgesteld te worden in samenwerking met een patiënten/consumentenorganisatie. Patiëntenfederatie Nederland is bereid om hierin samen op te trekken met de KNMP.

Klachtenfase en geschillenfase

De nieuwe regeling bestaat uit 2 onderdelen: een klachtenfase en een geschillenfase. In de klachtenfase staat de eerste opvang van klachten in de apotheek beschreven. Deze fase biedt tevens een mogelijkheid tot bemiddeling door een functionaris. Het tweede deel van de regeling, de geschillenfase, beschrijft de procedure bij een geschilleninstantie. Hiervoor zal de KNMP zich, net als andere eerstelijnspartijen, aansluiten bij de geschillencommissie in de eerste lijn.

De nieuwe regeling wordt aangeboden aan leden via de zakelijk contributie.

Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: Praktijkvoering