KNMP-campagne over eerste uitgifte: ‘De eerste keer’

10 december 2015

De KNMP start in januari 2016 de publiekscampagne ‘De eerste keer’ om uit te leggen wat de apotheker doet bij de terhandstelling met begeleidingsgesprek. Dit gebeurt in aansluiting op afspraken met de NZa, nadat deze de zogenoemde knip uit de eerste terhandstelling had gehaald. De campagne komt tot stand na consultatie van onder meer de WSO, de LOA, de Consumentenbond, de NPCF, ZN en praktijkapothekers.

Logo: de eerste keer

De campagne ‘De eerste keer’ bestaat uit verschillende middelen:

Animatie: ‘De eerste keer? Extra veilig!’

Deze korte film toont in 10 stappen hoe de apotheek – voor én achter de balie – zorgt voor veilig en effectief medicijngebruik. Op knmp.nl, apotheek.nl en diverse social media (vanaf januari) wordt de film getoond. De film is als narrowcast in de toolkit verkrijgbaar en voor de apotheek beschikbaar.

Wachtkamerkrant

In de wachtkamerkrant staan vier patiëntenverhalen; de 10 stappen van de eerste uitgifte; en uitleg over het verdienmodel van de apotheker. Bij het PW van 15 januari is een wachtkamerkrant gevoegd. Daarna is de wachtkamerkrant op aanvraag verkrijgbaar.

Posters, abri’s en billboards

Via deze posters vertellen vier patiënten, middels testimonials, hoe essentieel het begeleidingsgesprek bij ‘de eerste keer’ van een nieuw medicijn bleek. De posters zijn vanaf januari te bestellen.

Radiospots

Via regionale radiospots hoort het Nederlands publiek dat apothekers dagelijks 40.000 keer per dag een recept moeten aanpassen. En dat zij hiermee ernstige risico’s ondervangen. De radiospots zijn medio januari te horen.

Social media

De KNMP gaat in het nieuwe jaar diverse social media benutten om de boodschap ‘De eerste keer? Extra veilig!’ breed over het voetlicht te brengen.

Lancering: januari

Vanaf 15 januari dan zijn de genoemde middelen te bestellen via de KNMP Toolkit Publieksinformatie.

Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: KNMP