In kwart gemeenten betaalt apotheek nog steeds voor medicijnafval

13 juni 2017

In een kwart van de Nederlandse gemeenten moeten apotheken nog steeds betalen voor het vrijwillig inzamelen van medicijnafval van patiënten. In 2016 was dit nog 45%. Veel gemeenten en apotheken zijn afgelopen jaar tot afspraken gekomen. Dit blijkt uit een vervolgonderzoek van de KNMP in juni 2017.

Limburg, Zeeland, Flevoland en Noord-Brabant wijken het meeste af van het landelijk gemiddelde. Veel apotheken betalen hier nog voor medicijnafval van burgers. Van de G32, de grootste gemeenten van Nederland, draaien alleen in Eindhoven en Maastricht apotheken nog voor de rekening op.

De KNMP heeft de landelijke inventarisatie herhaald. Hieruit blijkt dat steeds meer gemeenten en apothekers afspraken maken over een verantwoorde manier van inzamelen van oude medicijnen. Zij voorkomen daarmee dat het milieu nadelig wordt belast. De KNMP wil dat alle apotheken in Nederland hun patiënten de mogelijkheid bieden om overgebleven medicijnen in te leveren. Dit op voorwaarde dat gemeenten zorg dragen voor de afvoer en verwerking van dit medicijnafval. Kosteloos voor de apotheek.

Bekijk het KNMP-rapport onderzoek inzameling medicijnafval 2017

Binnenlands Bestuur interviewde KNMP-voorzitter Gerben Klein Nulent

Ondersteuning KNMP

Wijzigt het inzamelen van medicijnafval in uw gemeente? Laat het de KNMP weten via . Op de website van de KNMP zijn twee voorbeeldbrieven beschikbaar voor apothekers die zich tot hun gemeente willen wenden over het onderwerp medicijnafval. Daarnaast is er een poster 'Medicijnafval' die apothekers kunnen bestellen om patiënten te informeren.

Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: Praktijkvoering KNMP