Huisarts dient voor openbaar apotheker accreditatieaanvraag FTO in

23 april 2015

De als kwaliteitsconsulent erkende huisarts (EKC’er) handelt sinds 1 januari 2015 ook voor openbaar apothekers de accreditatieaanvraag voor FTO’s af. Openbaar apothekers kunnen vanaf deze datum zelf geen accreditatie meer aanvragen voor een FTO via PE-online.

De EKC’er voert, nadat hij eerst de bij het FTO aanwezige huisartsen registreert, ook de aanwezige openbaar apothekers in PE-online in. Dit is een eenvoudige handeling voor de huisarts die de openbaar apotheker veel tijd bespaart. Openbaar apothekers kunnen zelf geen accreditatie meer aanvragen voor een FTO. Dit voorkomt eventuele dubbele registratie. Het aanvragen van accreditatie van FTO’s die voor 2015 plaatsvonden gebeurt nog op de oude wijze.

Verschillen per huisartsenregio

Iedere huisartsenregio organiseert de accreditatieaanvraag mogelijk anders. Zo kan een individuele EKC’er, een huisartsenkring of -stichting de aanvragen verzorgen. De KNMP en NHG adviseren om hierover lokaal afspraken te maken. Bijkomende kosten kunnen eventueel worden opgenomen in het totale budget van de FTO-groep.

Gelijke kwaliteitseisen

KNMP en NHG besloten in 2014 om de kwaliteitseisen voor het FTO voor de huisartsen en de openbaar apothekers gelijk te trekken. Dat betekent het volgende:

  • In de FTO-groep zit minstens 1 huisarts die door het College van Huisartsen met Bijzondere Bekwaamheden (CHBB) erkend is als EKC’er.
  • De FTO-groep organiseert minimaal 2 bijeenkomsten per jaar op basis van een goedgekeurd jaarplan.

Meer weten

KNMP-bericht: ‘Nieuwe herregistratie-eisen voor openbaar apothekers’

Contact

Bij vragen neemt u contact op via .

 


Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: Patiëntenzorg Professie