FIP: apothekers steeds vaker in opleiding met andere zorgverleners

28 september 2015

Het wordt voor bestaande en toekomstige apothekers steeds gewoner om samen met andere zorgverleners onderwijs te volgen. Dat staat in het rapport Interprofessional education in a pharmacy context: Global report 2015, gepubliceerd door de International Pharmaceutical Federation (FIP).

De auteurs van het rapport voorspellen op de website van de FIP dat multidisciplinair onderwijs door de toename van (steeds complexere) behandelingen alleen maar zal groeien. Co-auteur dr. Tina Brock: “(…) it’s no longer possible for any one health provider – no matter how knowledgeable – to be able [to] provide top quality care working in isolation.”

Basis voor goede samenwerking

De FIP is, samen met de Wereldgezondheidsorganisatie, van mening dat interdisciplinair onderwijs de basis vormt voor een personeelsbestand dat goed samenwerkt en klaar is voor de praktijk. Deze manier van werken versterkt de gezondheidszorg en verbetert de patiëntenzorg, aldus de FIP.
In het rapport staan een aantal goede voorbeelden – modellen, behaalde successen – van interprofessionele educatie. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van een interdisciplinair curriculum aan de University of Queensland (Australië) en de scholing van oncologieverpleegkundigen in een ziekenhuisapotheek in Uruguay.

Ontwikkelingslanden

Interdisciplinair onderwijs in de farmacie komt veel voor in ontwikkelingslanden, vanwege het tekort aan zorgverleners. Dr. Brock: “This provides additional motivation for professionals in emerging systems to combine forces and to include lower level personnel on their teams (…).” In de VS en veel westerse landen moet juist veel geld worden uitgegeven om mensen die apart van elkaar zijn opgeleid, samen te laten werken in “high performing teams”, aldus dr. Brock.

Lees het bericht op de website van de FIP Bekijk het rapport
Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: Professie