Apothekers moeten jaarlijks 10 miljoen recepten aanpassen

4 januari 2016

Apothekers passen jaarlijks 10 miljoen recepten aan, waardoor zij medische problemen en zelfs ziekenhuisopnames voorkomen. Dat is de boodschap in de campagne ‘De eerste keer’, die apothekers 1 januari 2016 lanceren om uit te leggen wat apotheekzorg inhoudt en om agressie aan de balie tegen te gaan.

De campagne valt samen met de wijziging op de apotheeknota waartoe de Nederlandse Zorgautoriteit dit najaar besloot nadat bleek dat patiënten niet begrepen waarom ze circa 6 euro moesten betalen voor het ‘begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’. Dit gesprek moest sinds 1 januari 2014 apart op de nota vermeld worden wanneer een medicijn voor het eerst werd meegegeven. Daarvoor maakte het gesprek deel uit van de totale apotheekzorg bij een eerste medicijnverstrekking. Vanaf 1 januari 2016 is dat opnieuw het geval.

‘We zijn blij dat de Nederlandse Zorgautoriteit de splitsing in het tarief heeft teruggedraaid’, aldus voorzitter Gerben Klein Nulent van apothekersorganisatie KNMP. ‘Het tarief voor apotheekzorg viel niet meer uit te leggen. Apothekers verdienen hun brood al lang niet meer met de verkoop van medicijnen, maar met de zorg die zij leveren. Die zorg is essentieel, vooral de eerste keer dat een patiënt het middel mee krijgt. Dan checkt de apotheker of de dosering klopt, of het middel veilig is bij deze specifieke patiënt en of er geen wisselwerkingen optreden met andere medicijnen. Dat leidt tot 40.000 receptaanpassingen per dag. Die eerste keer geeft de apotheker of de apothekersassistent ook mondeling informatie, in het zogenoemde begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. Dat gesprek is verplicht. Als een patiënt het weigert, zal een apotheker het medicijn in principe niet meegeven.’ 

Animatie: ‘De eerste keer? Extra veilig!’

Onderstaande korte film toont in 10 stappen hoe de apotheek – voor én achter de balie – zorgt voor veilig en effectief medicijngebruik.

Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: Patiëntenzorg Praktijkvoering