ACM biedt ruimte voor samenwerking eerstelijnszorg

21 september 2015

Apothekers en andere eerstelijns zorgaanbieders hebben meer ruimte om samen te werken aan verbetering van de zorg. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in het document ‘Uitgangspunten toezicht eerstelijnszorg’.

Bij naleving van de Mededingingswet stelt ACM de belangen van de patiënt en de zorgverzekeraar centraal. Zolang zij voordeel hebben van het samenwerkingsinitiatief en alle partijen tevreden zijn, houdt de ACM afstand. Alleen als er aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij een klacht, neemt ACM contact op. Bij een overtreding zal ACM niet direct een boete opleggen. Zorgverleners krijgen eerst de mogelijkheid om aanpassingen te doen.

Mededingingsregels onveranderd

De mededingingsregels zijn met de komst van het document ‘Uitgangspunten toezicht eerstelijnszorg’ niet veranderd. ACM maakt in dit document duidelijk hoe zij toezicht houdt op de eerstelijnszorg en samenwerking en innovatie wil stimuleren. Het gaat hierbij om initiatieven die de kwaliteit van zorg verbeteren of om gezamenlijk overleg over ontwikkelingen in de zorg binnen een regio of stad.

Bekijk het document ‘Uitgangspunten toezicht eerstelijnszorg’
Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: Praktijkvoering