Heeft u een vraag over het invullen van de kwaliteitsindicatoren die gemeten zijn over 2022? Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen. De uitvraagperiode loopt van 3 april tot en met 15 mei 2023.
Inlogcodes
Op 3 april worden de inlogcodes verstuurd. Heeft u op 4 april de code niet ontvangen, neem dan contact op met Desan via kwaliteitsmonitor@desan.nl of 020-5207279. Het is de eigen verantwoordelijkheid van apothekers om een inlogcode bij Desan aan te vragen wanneer zij deze niet hebben ontvangen, maar de kwaliteitsindicatoren wel willen invullen.
De uitnodiging wordt verstuurd naar openbare apotheken, die geheel 2022 open zijn geweest op basis van de informatie uit de KNMP-ledenadministratie.
De KNMP gaat ervan uit dat poliklinische apothekers de indicatoren voor ziekenhuisapotheken invullen. Poliklinische apothekers worden uitgenodigd door de NVZA zodra hun uitvraag start (contact kwaliteit@nvza.nl). Wilt u als poliklinisch apotheker de indicatoren voor openbare apotheken invullen? Meld u dan aan via kwaliteitsmonitor@desan.nl.
Als u als openbaar apotheker, dienstapotheker of instellingsapotheker volgend jaar de codes op een ander adres wilt ontvangen, geef het juiste adres dan door aan leden@knmp.nl. Bij voorkeur ontvangen we een persoonlijk e-mailadres van de apotheker en geen info@ of algemeen mailadres van de apotheek.
Realiseert u zich, dat de KNMP slechts één mailadres per apotheek in de ledenadministratie opneemt en dat dit dus betekent dat alle correspondentie van de KNMP naar dat mailadres gestuurd wordt.
Invullen
U vult de indicatoren in als de apotheek het gehele rapportagejaar open is geweest. Wanneer de apotheek pas in de loop van 2022 is geopend, bent u niet verplicht om de indicatoren in te vullen (het mag wel).
Controleer of de pagina’s ‘routingvraag vooraf’, ‘apotheekkenmerken voor openbare apotheek’ en ‘aanwezigheid gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem’ afgevinkt zijn. Het afvinken doet u door onder aan de pagina op de balk 'deze pagina als afgerond beschouwen' te klikken. Wanneer beide pagina’s zijn afgevinkt openen de pagina’s met domeinvragen zich.
Controleer of de pagina’s ‘ routingvraag vooraf’, ‘apotheekkenmerken voor dienstapotheek’ en ‘aanwezigheid gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem’ afgevinkt zijn. Het afvinken doet u door onderaan de pagina op de balk 'deze pagina als afgerond beschouwen' te klikken. Wanneer beide pagina’s zijn afgevinkt, openen de pagina’s met domeinvragen zich.
Controleer of de pagina’s ‘routingvraag vooraf’, ‘apotheekkenmerken voor instellingsapotheek’ en ‘aanwezigheid gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem’ afgevinkt zijn. Het afvinken doet u door onderaan de pagina op de balk 'deze pagina als afgerond beschouwen' te klikken. Wanneer beide pagina’s zijn afgevinkt, openen de pagina’s met domeinvragen zich.
Ja. Het is mogelijk tussentijds informatie te bewaren door de button ‘vragenlijst opslaan en afsluiten’ te gebruiken. De gegevens worden dan opgeslagen.
De reden dat u de lijst niet meer in kan, is waarschijnlijk dat u de vragenlijst niet correct heeft afgesloten. U dient de lijst via het linkje in de portal af te sluiten en niet via het rode kruisje rechtsboven de pagina. Bij het verkeerd afsluiten houdt het systeem de lijst een minuut of 15 vast. Daarna kunt u weer in de lijst inloggen en verder gaan waar u bent gebleven. Ook wanneer u de lijst zo’n 15-20 minuten heeft openstaan zonder dat u iets invult, sluit de lijst vanzelf en ook in dat geval dient u zo’n 15 minuten te wachten voordat u weer in de lijst kunt inloggen. Ook dan kunt u verder in de lijst waar u bent gebleven.
Ga uit van de situatie zoals deze op het moment van invullen is.
Als er voor de gevraagde criteria geen patiënten in uw apotheek gevonden zijn, kunt een 0 invullen.
Door SFK voorberekende indicatoren invullen
Via de website van de SFK kunt u uw scores op de indicatoren terugvinden in de rapportage KISS Kwaliteitsindicatoren 2022. Vanuit de rapportage kunt u uw scores doorzetten zodat ze ingespoeld worden in de enquête. Deze gegevens zijn de volgende dag zichtbaar in de enquête.
De juiste link is: https://www.sfk.nl/rapportage2/kiss/
Indien de link naar de SFK-rapportage vanuit de enquête niet direct werkt, kunt u:
- de link kopiëren en in de adresbalk plakken;
- vóór de link https:// toevoegen, en deze link in de adresbalk plakken om de pagina te bezoeken.
Als u problemen blijft houden om de SFK-rapportage te benaderen, neemt u dan contact op met de SFK-helpdesk via helpdesk@sfk.nl.
De SFK is niet gemachtigd om uw data te delen met anderen. Daarnaast is het aan u om de data te corrigeren, mochten de selecties niet kloppen met uw verdere informatie. U kunt daarom de gegevens in de enquête desgewenst aanpassen.
Als u vandaag uw SFK-gegevens heeft doorgezet, is deze informatie de volgende dag zichtbaar in de enquête. Als u dan uw gegevens niet ziet staan in de online enquête, kan dat zijn omdat u de enquête de vorige dag niet heeft opgeslagen en afgesloten. Zolang u de enquête heeft openstaan, worden de SFK-gegevens hierin niet verwerkt. Als u de enquête opslaat en afsluit (optie 'vragenlijst opslaan en afsluiten’), worden de doorgezette gegevens alsnog verwerkt.
Voor de indicatoren die met behulp van SFK-data worden berekend, is het mogelijk om naast de gegevens van de apotheek, gegevens van een cluster van apotheken aan te leveren. In de eerste plaats moet u in dat geval als cluster bekend zijn bij de SFK. Dit kunt u controleren door in de rapportage KISS Kwaliteitsindicatoren 2021 met behulp van het keuzemenu te wisselen van apotheek naar cluster, indien van toepassing. Twijfelt u of wilt u een cluster gaan vormen, neem dan contact op met de SFK via helpdesk@sfk.nl.
Ook dienen alle apotheken uit de maatschap/cluster met naam en emailadres bekend te zijn bij Desan. Neem hiervoor contact op met Desan via kwaliteitsmonitor@desan.nl of 020-5207279.
Als u zowel uw individuele als clustergegevens wilt aanleveren, dan dient u voor iedere apotheek van het cluster de enquête twee keer door te sturen aan Desan, te weten:
- de eigen apotheekuitkomsten naar de online enquête van Desan;
- de clusteruitkomsten naar de online enquête van Desan. U ziet dan in de enquête twee waarden per indicator staan in plaats van een. De twee waarden bestaan uit de gegevens van de eigen apotheek en de gegevens van het cluster.
Afsluiten en versturen
Controleer eerst of u alle indicatoren heeft ingevuld. Vervolgens is het van belang om de enquête goed af te sluiten. Op de afsluitende pagina kunt u aanvinken dat u akkoord bent met het dataprotocol en kunt u toestemming geven voor het doorgeven van uw gegevens aan IGJ. Om af te sluiten dient u daarna aan te vinken dat de antwoorden definitief zijn. Na het afsluiten ontvangt u een bevestiging op het e-mailadres waar u de uitnodiging heeft ontvangen.
Neem contact op met Desan via kwaliteitsmonitor@desan.nl of 020-5207279.