Kwaliteitsindicatoren over 2020: 6 zaken om op te letten

24 maart 2021

Vanaf 6 april kunnen openbaar apothekers en apothekers die dienst- of instellingsapotheken beleveren, weer aan de slag met het invullen van de kwaliteitsindicatoren. Vliegend van start? Let dan op deze 6 zaken.

1. Houd uw e-mailadres in de gaten voor inlogcode

Op 6 april 2021 stuurt IT-partner Desan de inlogcode voor het invullen van de kwaliteitsindicatoren naar het bij de KNMP bekende e-mailadres van de openbare, dienst- of instellingsapotheek. Heeft u de inlogcode op 7 april nog niet ontvangen? Neem contact op met Desan via . Dan ontvangt u de inlogcodes alsnog via e-mail. Geef uw e-mailadres ook direct door aan de ledenadministratie van de KNMP () zodat u in het vervolg alle correspondentie op het juiste e-mailadres ontvangt.

Poliklinische apotheken die lid zijn van de NVZA, worden door de NVZA uitgenodigd voor het meten van kwaliteitsindicatoren. Heeft u een poliklinische apotheek en wilt u de uitvraag voor de openbare apotheken invullen? Dan kunt u zich hiervoor zelf aanmelden via .

2. Kies de juiste organisatievorm in de enquête

Kies aan het begin van de enquête de organisatievorm die hoort bij uw apotheek. Dan krijgt u de juiste vragen te zien. Er zijn aparte indicatorensets voor openbare, dienst- en instellingsapotheken.

3. Check uw SFK-datahistorie

Apotheken die deelnemen aan de SFK kunnen vanaf 6 april kant-en-klare, voorberekende indicatoruitkomsten voor hun praktijk terugvinden in de rapportage KISS Kwaliteitsindicatoren 2020. Zijn uw SFK-data op orde? U kunt uw datahistorie eenvoudig controleren via het aanleveringenoverzicht in Mijn SFK (inloggen vereist).

Voor de volledige en juiste berekening van deze kwaliteitsindicatoren is een complete datahistorie nodig over de periode januari 2019 tot en met december 2020 (24 maanden). In deze periode mag geen wisseling van interne patiëntnummers hebben plaatsgevonden. Apotheken die in de loop van deze periode open zijn gegaan, maar in ieder geval heel 2020 open waren, kunnen volstaan met een datahistorie vanaf de vestigingsdatum.

4. Vergeet de apotheken uit uw cluster niet

Neemt uw apotheek deel aan een cluster van apotheken met hetzelfde patiëntenbestand? Dan kunt u naast individuele gegevens van de apotheek ook clustergegevens van uitkomstindicatoren in de rapportage KISS Kwaliteitsindicatoren 2020 gebruiken voor de online enquête. Als u farmaceutische patiëntenzorg deelt met collega-apotheken adviseert de KNMP u om dit te doen.

Vormt u nog geen samenwerkingscluster bij de SFK? Dan kunt u ook gedurende de looptijd van de uitvraag een cluster vormen. Meer informatie vindt u op de SFK-website of kunt u telefonisch opvragen via 070-3737444.

5. Zorg voor actuele AGB-code

Is uw AGB-code in de afgelopen jaren veranderd? In de uitvraag wordt de AGB-code vooringevuld. Houd de AGB-code bij de hand en check deze code op actualiteit. Wijzig deze indien de code verouderd is. Deze code staat in het openbare databestand en wordt gebruikt door zorgverzekeraars om gegevens te koppelen aan uw apotheek.

6. Houd HKZ-certificaatnummer bij de hand

Net als voorgaande jaren wordt het certificaatnummer van de HKZ-certificering uitgevraagd indien u bij Kwaliteitsmanagement indicator 0.1 met ‘ja’ beantwoordt. Zorg dat u het nummer bij de hand heeft: het staat op uw certificaat.

Meer info tijdens de uitvraag?

Heeft u tijdens de uitvraag behoefte aan meer informatie? Bekijk alle uitleg en de veelgestelde vragen op deze website. Of neem contact op met de helpdesk van Desan, Monique van Alphen: of (020) 520 72 79.

Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: Praktijkvoering Professie