Huiselijk geweld melden bij apotheek via codewoord

1 mei 2020

Slachtoffers van huiselijk geweld kunnen vanaf 1 mei melding doen bij de apotheek via het codewoord ‘Masker 19’. Dat heeft de KNMP in samenwerking met het ministerie van VWS en het ministerie voor Rechtsbescherming afgesproken. Het codewoord biedt uitkomst voor slachtoffers die in deze tijd niet naar een veilige plek kunnen om huiselijk geweld te melden.

Door de coronamaatregelen werken en leven mensen meer thuis, hebben ze minder sociale contacten en kunnen ze onzeker zijn over hun inkomen. Hierdoor kunnen de spanningen thuis oplopen, met mogelijk fysiek, psychisch of seksueel geweld als gevolg. Veel slachtoffers zijn momenteel uit het zicht van huisartsen, leerkrachten en maatschappelijk werkers. Apothekers zijn een van de weinige zorgverleners waar (potentiële) slachtoffers nog persoonlijk contact mee hebben. Bovendien zijn slachtoffers vaak de gehele tijd thuis met de geweldspleger, waardoor het lastig is om te bellen naar Veilig Thuis of andere hulpverleners.

Om deze redenen hebben de betrokken partijen besloten een codewoord bij apotheken in te voeren, zodat slachtoffers door mondeling of schriftelijk gebruik van het codewoord een melding kunnen doen. Voor de apotheker en zijn team verandert er formeel niets aan de stappen die zij moeten ondernemen volgens de reeds bestaande meldcode Kindermishandeling en huiselijk geweld.

Aris Prins, voorzitter van de KNMP: ‘Van apothekers wordt verwacht dat zij, op basis van de goede zorg die zij leveren aan patiënten, ook attent zijn op signalen die kunnen duiden op huiselijk geweld. In deze tijd zijn openbare en poliklinische apotheken een logische plek voor patiënten om een melding van huiselijk geweld te kunnen doen, omdat we full-service open zijn en zij vaak alleen een bezoek brengen aan de apotheek.’

Stroomschema’s

Zodra apothekers of teamleden schriftelijk of mondeling de vraag om een 'Masker 19' krijgen in de apotheek, worden zij geacht dit stroomschema te volgen. Ook is er een stroomschema beschikbaar voor bezorgers van medicatie of wanneer iemand telefonisch het codewoord noemt. Veilig Thuis beschouwt een uiting van het codewoord als een spoedmelding en handelt verder conform hun eigen protocol, zo nodig met de politie.

Meer informatie

Apothekers met vragen over hoe te handelen bij een melding (bijvoorbeeld over het gesprek met een slachtoffer) kunnen contact opnemen met Veilig Thuis via 0800 2000. Voor overige vragen kunnen zij de Q&A coronavirus op deze website raadplegen of mailen naar .

Lees het artikel van NRC Lees het artikel op NOS.nl Beluister het interview met voorzitter Aris Prins op Omroep Brabant (vanaf minuut 14.10) Beluister het interview met voorzitter Aris Prins op NPO Radio 1 (vanaf minuut 3.20) Bekijk het NOS-journaal met apotheker Steven Verhagen-Smits (vanaf minuut 00.54)
Dit nieuwsbericht is onderdeel van nieuwscategorie: Patiëntenzorg