Goed voorbereid op reis door apotheek én reisbureau

1 augustus 2019

De campagne ‘Goed voorbereid op reis’ brengt de expertise van de apotheker breed over het voetlicht. Dat gebeurt met een online campagne, radiospots, posters en folders. Apotheker Irma van Dogterom Verburg en haar team onderstrepen het belang van een positieve profilering van de beroepsgroep en benaderden het lokale reisbureau.

‘Een goede kans om onszelf op de kaart te zetten als zorgverlener’, aldus openbaar apotheker Irma van Dogterom Verburg in IJsselmuiden over de mini-campagne Goed voorbereid op reis. ‘We wilden graag nog meer halen uit de posters en folders die de KNMP beschikbaar stelt. Het team kwam op het idee om contact te zoeken met het lokale reisbureau.’

‘Niet iedereen komt immers in de apotheek, maar een reis boeken via een reisbureau gebeurt meestal wel met meerdere personen. Soms zelfs met de hele familie. Het reisbureau wil mensen wijzen op de adviserende rol die de apotheek kan spelen bij reizen met medicijnen, en hen voorafgaand aan de vakantie naar ons doorverwijzen. In het reisbureau gaan ze de posters en folders – die we persoonlijk gaan overhandigen met een toelichting – ophangen en uitdelen. Zo kunnen we hopelijk met weinig extra inspanning nog meer mensen bereiken tijdens de vakantieperiode.’

Gretig aftrek

De publieksinformatie ‘Goed voorbereid op reis’ vindt sinds de lancering van de campagne op 19 juni gretig aftrek. ‘Ik ben enorm verheugd over het feit dat zoveel apotheekteams hun patiënten via het publieksmateriaal wijzen op het belang van een goede vakantievoorbereiding’, aldus Nike Everaarts, apotheker bij de KNMP en coördinator van Apotheek.nl. ‘Als het goed is hangen er nu zo’n 800 posters in de Nederlandse apotheken. En zijn er bijna 300.000 folders uitgedeeld. Mooie aantallen en het staat apothekers nog altijd vrij om het gratis beschikbare materiaal te bestellen’.

Andere campagne-activiteiten

  • De landelijke radiozenders Skyradio en Radio 10 en alle regionale radiozenders hebben van 1 juli tot en met 14 juli 2019 een spot uit over Apotheek.nl uitgezonden. De radiospot droeg bij aan een gunstige positionering van de apotheker als zorgverlener, en wees de luisteraar kort op een goede vakantievoorbereiding.
  • De sites van Sanoma, RTL, de Persgroep, De Telegraaf Mediagroep en NU.nl tonen vanaf 19 juni een online banner ‘Goed voorbereid op reis’.