- Actueel
- Patiëntenzorg
-
Geneesmiddelen
- Apotheekbereiding
- Geneesmiddelentekorten
- Geneesmiddelvervalsing
- Handleiding Geneesmiddelsubstitutie
- PrEP-medicatie
- Recalls
- Vragen en antwoorden over melatonine
- Zelfzorgmiddelen
- Geneesmiddelengebruik en hitte
- Vragen en antwoorden over paracetamol
- Vragen en antwoorden over recall metformine
- KNMP-standpunten ‘Gereedmaken COVID-19-vaccins’ en ‘Uitwisseling vaccinatiegegevens COVID-19’
- Laaggeletterden en migranten
-
Medicatiebewaking
- Farmacogenetica
- Handleiding Zorg Registratie Systeem
- KNMP-richtlijn Medicatiebewaking
- KNMP-standpunt biosimilars en follow-on non-biological complex drugs (NBCD’s)
- KNMP-voorschrift Basisinstellingen AIS
- Medicatiebeoordeling
- Medisch Farmaceutische Beslisregels (MFB's)
- Morbide obesitas en bariatrische chirurgie
- Reden van voorschrijven en labwaarden
- Therapietrouw
- Medicatieoverdracht
- Samenwerking
- Toekomstvisie 2025
- Verminderde nierfunctie
- Kwetsbare ouderen
-
Geneesmiddelen
- Praktijkvoering
- Producten
- Professie
FMD: meer scans en minder alerts
3 oktober 2019
Scanproblemen worden in meer dan de helft van de gevallen veroorzaakt door de scanner die alleen kleine letters kan lezen. Als blijkt dat tijdens het scannen de code op de verpakking niet overeenkomt met de code die op het scherm verschijnt, kan een scantest gedaan worden met onderstaande 2D-testcodes.
2D-testcodes
Met twee nieuwe 2D-testcodes, kunnen de meestvoorkomende scanproblemen opgespoord worden. De nieuwe testcodes zijn steeds verder toegespitst om configuratiefouten op te sporen, terugkoppeling van alerts uit de praktijk helpt hierbij. Het is belangrijk om deze testen bij alle scanners uit te voeren, omdat de resultaten binnen een apotheek nog wel eens kunnen verschillen. Ook met identieke scanners en systemen.
Zo werkt het:
1. Controleer of de scanner is aangesloten op de computer.
2. Open Kladblok of Word. DUS NIET TESTEN IN HET AIS!
3. Scan onderstaande codes
abcdABCD8b8BvwxyzVWXYZ | ![]() |
(01)07131QwYzA137(17)200709(10)0D61588(21)YZ-scan-TEST | ![]() |
Verschijnen de zinnen niet? Raadpleeg dan de softwareleverancier of neem contact op met de leverancier van de scanner.
Naar alle hulpmiddelen in het FMD-dossierVorige en volgende in Nieuws 2019:
Wervingsposters apothekersassistenten via de SBA Conceptrichtlijn Consultvoering beschikbaar voor KNMP-ledenVerwante nieuwsberichten
Contact
Bezoekadres KNMP:
Alexanderstraat 11
2514 JL Den Haag
Postadres KNMP:
Postbus 30460
2500 GL Den Haag