Gezocht voor KNMP-campagne: echte apothekers in de hoofdrol

12 juli 2018

Vind je het leuk om voor de camera van de KNMP te staan, en nog leuker om over het apothekersvak te vertellen? Geef je dan op voor de publiekscampagne van de KNMP over de website Apotheek.nl. De campagne, met alleen echte apothekers in de hoofdrol, moet medicijngebruikers en niet-medicijngebruikers informeren over de toegevoegde waarde van Apotheek.nl.

Doel is dat zij dit online naslagwerk nog beter (er zijn nu maandelijks ruim een miljoen bezoekers) weten te vinden en te waarderen. Opnames vinden aan het begin van september 2018 plaats in je eigen apotheek.

Cadeau aan het publiek

‘Het Geneesmiddel Informatie Centrum van de KNMP onderhoudt op Apotheek.nl namens alle apothekers uit het land de wetenschappelijk onderbouwde informatie over ruim 1000 medicijnen’, aldus Nike Everaarts-de Gruyter, apotheker bij de KNMP en coördinator van Apotheek.nl. ‘Met hierbij beknopte samenvattingen in begrijpelijke taal, instructievideo’s, uitleg door apothekers op video, ondersteunend beeldmateriaal, informatie over kindermedicatie, filmpjes in gebarentaal en meer. Dit is uniek in vergelijking met andere medicijnwebsites in de wereld. Echt een cadeau van de apothekers aan het Nederlandse publiek’, aldus Everaarts-De Gruyter. ‘En dat is dan ook precies wat de KNMP met de beoogde publiekscampagne wil onderstrepen.’

Zorgverlener

De publiekscampagne draagt bovendien bij aan de positionering van de apotheker als zorgverlener. Om die reden wil de KNMP ‘echte’ apothekers inzetten, en geen acteurs. Patiënten weten vaak niet bij wie ze hun vraag over bijvoorbeeld bijwerkingen als eerste moeten stellen: bij de arts of bij de apotheker? Uit de campagne en de informatie op Apotheek.nl moet blijken: de apotheker is dé expert op het gebied van medicijnen.

In de profilering van Apotheek.nl spelen apothekers en het apotheekteam een essentiële rol. ‘Daarom zetten we tijdens de publiekscampagne tegelijkertijd in op het bevorderen van de ambassadeursrol die apothekers en het apotheekteam hebben voor Apotheek.nl. Waarna het voor de Nederlandse apotheken hopelijk gemeengoed wordt om de patiënt te wijzen op Apotheek.nl’, aldus Everaarts-De Gruyter. 

Zo ziet deelname aan de campagne eruit 

Meedoen aan de campagne? Graag! Opgeven kan via onderstaande link.

Eerst de belangrijkste informatie:

  • De KNMP selecteert uit alle aanmeldingen zo'n 12 kandidaten. We streven naar een representatieve afspiegeling: mannelijke en vrouwelijke apothekers van diverse leeftijden, uit verschillende delen van het land. Deelname is na aanmelding dus niet gegarandeerd. Wel slaan we bij goedkeuring graag voor een beperkte periode je gegevens op, zodat we wellicht op een ander moment weer contact op kunnen nemen.
  • Deelnemende apothekers ontvangen een vergoeding. 
  • De KNMP werkt met iedere deelnemende apotheker aan twee filmpjes: een algemeen filmpje en een filmpje over een inhoudelijk thema. Dit betekent dat deelnemers twee korte scripts krijgen die dicht bij hun eigen professie liggen. 
  • Opnames vinden begin september plaats in de eigen apotheek en duren zo’n 4 uur. 
  • De filmpjes worden geplaatst op Apotheek.nl, gedeeld via sociale media (Facebook en diverse websites) en geschikt gemaakt als narrowcast.
  • De KNMP maakt op de dag van de opnames ook een portretfoto die wordt ingezet voor de campagne. 
  • Communicatieadviseurs van de KNMP verzorgen zelf het camerawerk; visagie wordt verzorgd. 
  • De campagne wordt begin november 2018 gelanceerd. 
Ga naar het aanmeldformulier (een foto meesturen is vereist) »

Aanmelden kan tot en met 17 augustus.

Contact

Meer informatie? Neem contact op via