‘Als kaderapotheker word ik uitgenodigd aan tafel’, geven de kaderapothekers aan. Er zijn verschillende leiderschapsrollen om in te vullen in de openbare farmacie. Ben je iemand die uitdaging en verdieping zoekt en zich vanuit een specifiek aandachtsgebied wil profileren, dan is de opleiding tot kaderapotheker echt iets voor jou. Het eerstvolgende cohort voor de tweejarige opleiding tot kaderapotheker start op 25 juni 2024.
Wat is een kaderapotheker
Een kaderapotheker (KA) is een openbaar apotheker die een leidende rol vervult vanuit een specifiek inhoudelijk aandachtsgebied met kennis van het speelveld, zowel lokaal, regionaal, als landelijk. De aandachtsgebieden zijn: Diabetes, Long, Cardiovasculair en Kwetsbare ouderen.
Je kunt kaderapotheker worden als je minimaal drie jaar ervaring hebt als beherend openbaar apotheker en een specifiek aandachtsgebied hebt, waar je meer dan gemiddeld interesse in hebt. Ook heb je al kennis en ervaring opgebouwd binnen dit aandachtsgebied.
En heel belangrijk: je wil graag leren!
Vanuit een regionale samenwerking is er ruimte om jouw opleiding tot kaderapotheker geheel of gedeeltelijk te financieren. Het belang van farmaceutisch leiderschap wordt dus (h)erkend.
Wat je tijdens de opleiding ontwikkelt
Op hoofdlijnen zijn er drie aspecten waar je je in ontwikkelt:
- Je verdiept je kennis op en vergroot je inzicht in jouw aandachtsgebied.
- Je leert je beter te profileren in jouw regio en daarbuiten door jezelf slim te positioneren en kennis over de stakeholders verder te ontwikkelen.
- Door een eigen multidisciplinair project te initiëren en uit te voeren, leer je hoe je dit samen met andere zorgprofessionals kunt realiseren.
Kaderapotheker Gerda Compagne: ‘Als openbaar apotheker merkte ik dat ik na vele jaren werken in hetzelfde patroon begon te raken. Ik zocht een nieuwe uitdaging en een verdieping op mijn werk. Daarom ben ik de opleiding tot kaderapotheker gaan volgen.’
Competenties kaderapotheker
Een kaderapotheker:
- is een inspirerend rolmodel voor alle openbaar apothekers en draagt het vak met verve uit.
- beschikt over verschillende leiderschapskwaliteiten, zoals presenteren, communiceren en het initiëren van multidisciplinaire samenwerking.
- heeft veel inzicht in de sociale (stakeholder) kaart.
- is in staat om op hoog niveau klinisch te redeneren, besluiten te nemen en toe te passen.
- schrijft en presenteert aan multidisciplinaire teams en kan daarbij de rol van de openbaar apotheker verhelderen.
- maakt opbrengsten inzichtelijk van multidisciplinaire samenwerking op het gebied van de kwaliteit van patiëntenzorg, financiële en maatschappelijke consequenties.
Uitgangspunten van het onderwijs
De opleiding tot kaderapotheker duurt twee jaar. De minimale vereiste voorkennis bestaat uit de eindtermen van de Vervolgopleiding Openbare Farmacie.
De verdieping binnen het aandachtsgebied vindt plaats via team-based leren en zelfstudie (75%). Je ontwikkelt je farmacotherapeutische inzicht en kennis verder door middel van casuïstiek. Ook leer je een kritische (zelf)reflecterende houding aan te nemen. De opleiding bestaat verder uit intervisie, een beoordeling door peer review en een beoordeling van je portfolio. Na het eerste jaar is er een evaluatie om te bepalen of het opportuun is om de opleiding te vervolgen.
Kaderapothekers ontvangen na afronding van hun opleiding de aantekening kaderapotheker op hun registratie als openbaar apotheker. De herregistratie voor de aantekening loopt parallel met de registratie als openbaar apotheker. Er zijn specifieke eisen verbonden aan het behouden van de aantekening.
Aanmelding en toelating
Je kunt je aanmelden door het online aanmeldingsformulier in te vullen. Op basis van dit formulier vindt een beoordeling plaats. Als de beoordeling positief is, word je uitgenodigd voor een online of fysiek intakegesprek met het management van het Charlotte Jacobs Instituut.
Voor ieder aandachtsgebied geldt dat er minimaal 3 en maximaal 8 deelnemers moeten zijn.
Kosten
De opleiding tot kaderapotheker kost € 5.250 per jaar, waarvan minimaal de helft vanuit een regionale organisatie of samenwerking wordt bekostigd.
Onderwijsplanning en locatie
De opleiding vindt hybride plaats. 25% van de opleiding is gezamenlijk en georganiseerd vanuit het Charlotte Jacobs Instituut met team based leren. Driekwart is zelfstudie en het daadwerkelijk uitvoeren van een multidisciplinair project in de regio eventueel samen met andere deelnemers aan de opleiding.
Het georganiseerde onderwijs, met uitzondering van de tweedaagse op 25 en 26 juni, vindt plaats op dinsdagen in de Aristo-zalen in Utrecht Lunetten.
De tot nu toe bekende docenten zijn:
- Anne Margreeth Krijger
- Marc Bruijnzeels
- Bas van der Steeg
- Prem Adhien
- Yvette van Brouwerhaven
- Nicoline van Leeuwen
Programma (voorlopig)
Datum | Deel 1 | Deel 2 |
---|---|---|
25-6-24 | Kennismaking | Methode team-based leren/leerdoelen |
26-6-24 | Literatuur | Regionalisering |
3-9-24 | Goed bestuur | Fysiologie/pathologie |
15-10-24 | Diagnostiek | Regionale netwerken |
19-11-24 | Medicamenteuze behandeling | Pitch regio |
14-1-25 | Meervoudig perspectief | Niet-medicamenteuze behandeling |
4-3-25 | Regionale vraagstukken | Bekostiging/belangen |
15-4-25 | PICO methode en data verzamelen | Klinisch redeneren |
20-5-25 | Projectvoorstel | Eigen netwerk in kaart brengen |
17-6-25 | Feedback zorgverzekeraars | Tussenreflectie |
2 of 9-9-25 | Experts | Experts |
3 of 10-9-25 | Projectplanning | Pitch |
7-10-25 | Uitvoering project | Complexe casuïstiek |
18-11-25 | Leerdoelen | Voortgang project |
13-1-26 | Verzorgen onderwijs bij project casuïstiek | Morele dilemma's |
10-2-26 | Effectief gebruik AI | Wie ben jij als kaderapotheker? |
17-3-26 | Zorgverzekeraars | Hoe groter uitrollen? |
14-4-26 | Deelnemers programma | |
12-5-26 | Reflectie op project | Peer reviewen met complexe casuïstiek |
Symposium van de kaderapotheker | Afsluiting | |